Téměř každý běžec dělá v běžecké technice nejednu chybu – od zvednutých ramen, nehybných rukou, záklonu těla, se můžeme dostat až k propadlému kotníku. Mě osobně zrovna tato chyba bije do očí. Pokud si této padajících kotníků u běžců ve vašem okolí všímáte, odhadem každý třetí  běžec tuto chybu dělá. O to horší je, že si to většina běžců ani neuvědomuje.

Než se podíváme, jak takový propadlý kotník vlastně vypadá, musím zmínit, že právě špatný došlap nohy nám může způsobit nejedno zranění. Naše tělo je celé propojené a nedá se oddělit kotník od zbytku nohy, není tedy divu, že vás později může začít bolet koleno nebo třeba kyčel. Váš fyzioterapeut pak bude jen zbytečně složitě zjišťovat, že je vše způsobeno vlastně špatným došlapem. Kromě toho, při padajícím kotníku ani váš odraz nebude tak pevný a stabilní, jak by měl být, a proto ani vaše rychlost nebude tak vysoká.

Propadlý kotník je, laicky řečeno, stav nohy, kdy naše klenba není dostatečně pevná a stabilní a náš kotník pak padá dovnitř.

Takový stav nemusí být vůbec viditelný při chůzi nebo stoji, ale často se projeví až při samotném běžeckém dopadu. Není tedy nic jednodušší než poprosit kamaráda, přítele/přítelkyni či někoho jiného, aby vám váš běžecký dopad natočil.

A jak vlastně takový propadlý kotník vzniká?

Není to určitě záležitost poslední doby a propadlý kotník se vám nestal za týden, ale v podstatě si jej budujeme od dětství. Může být způsoben například špatným výběrem bot (od těch dětských až po současnost, nejen bot běžeckých, ale i těch na běžné nošení), zraněním (zlomenina, vyvrknutý kotník) nebo už jen třeba tím, že nám rodiče říkávali „vytoč špičky“ a my je vytočili tak moc, až se nám kotník začal propadat.

A co dělat s takovým propadlým kotníkem?

Existuje nespočet cviků, jak se dá klenba a kotník zpevňovat a stabilizovat. V prvé řadě je ale důležité si vůbec takový kotník začít uvědomovat. Proto se tedy postavte na zem (samozřejmě naboso), a začněte přemýšlet nad tím, které části chodidla se dotýkají podlahy. Primárně bychom měli stát na 3 bodech nohy – polštářek pod palcem, polštářek pod malíčkem a pata (zejména její vnější část). Takovým držením by se vám měl nejen narovnat kotník, ale také by se měla vrátit zpět správná polohy klenby.

 

Tyto 3 body se nejdřív naučte stabilně, později promítněte do chůze, a nakonec i do běhu. Obecně si také dávejte pozor, aby váš odraz byl skutečně z palcové a malíkové strany zároveň (palec jde poslední). Při rozboru dopadu/odrazu často pozoruji dopad/odraz buď jen z malíkové nebo jen z palcové strany a ani tento způsob nenahrává dobrému postavení nohy.

Potřebujete pomoci s analýzou došlapu? Nebojte se nám ozvat! 

Autor: Katy Pokorná