Je otužování něco, co vám může pomoct se zdravotními problémy? Opravdu studená voda napomáhá při svalové regeneraci? Je vůbec zdravé se otužovat? Slyšel jsem, že díky otužování mohu zhubnout, je to pravda? Jak bych měl začít? Tyto i další otázky vám budou zodpovězeny uvnitř článku. 

Ať už se chcete začít otužovat z hlediska regenerace a nebo chcete vyřešit nějaký svůj zdravotní problém, tak je otužování to nejlepší, co pro tělo můžete udělat a jestli jste o něm už někdy přemýšleli, tak vás v tom jedině podpořím. Jak je ale nejlepší začít?

Pro každého je lepší něco jiného. Já jsem zastánce pohledu “skočit do toho po hlavě”. To znamená, že ať je prosinec, nebo leden, tak půjdete a rovnou otužování vyzkoušíte. Není to ale dobré z hlediska zvykání si na chlad, protože to musí být postupné, aby nedocházelo k šoku a ke stresu. Takže tento způsob nedoporučuji. (Já jsem ale extrémista)

Další způsob je začít chodit každý týden minimálně 3× už od června. Tělo si pomaličku s klesající teplotou bude zvykat a vám to nebude připadat tak hrozné. Nakonec zjistíte, že je prosinec, vy jste v řece 10 minut a je vám stále teplo.

Třetí způsob je se začít otužovat u sebe doma ledovou sprchou. Ze začátku pouštíme vodu na nohy a postupem času pokračujeme nahoru. Začínejte s vlažnou vodou a den za dnem postupujte až k úplně ledové vodě. 

Nejdůležitější je pravidelnost. Tělu nějakou dobu trvá, než si na chlad zvykne. Když se tak stane a vy se přestanete otužovat, tak za pár týdnů až měsíců si tělo zase rychle odvykne. 

Proč byste ale vlastně měli začít s otužováním? Řeknu vám nějaké důležité informace. 

Jestliže býváte často nemocní z důvodu chřipky či nachlazení, tak máte pravděpodobně slabou imunitu a otužování vám s tím může pomoci. Je to nejsnadnější posílení imunitního systému a mnohem účinnější, než kdejaké umělé přípravky k posílení imunity.

Také vám může pomoci s odstraněním chronického onemocnění, jako je astma nebo alergie. Chce to vydržet u otužovaní nějaký čas. 

Navíc se díky tomu cítíte šťastní, protože se vám do těla vyplaví endorfiny, což jsou hormony štěstí. 

Zlepšuje i fungování srdce a vyplavují se z těla škodlivé látky.

Bolí vás nějaké klouby? Tak i s tím vám může otužování pomoci.

V neposlední řadě bych chtěl zmínit hubnutí, protože díky otužování se dá skvěle bojovat s celulitidou.

A rady, co byste nikdy neměli dělat? 

Nikdy se nechoďte otužovat sami, vždy s někým! 

Neotužujte se hned po sportovním výkonu, když je ještě tělo hodně zahřáté. Mohlo by dojít k nachlazení a onemocní. 

Nenamáčejte si ve studené vodě hlavu, protože není obalená tukovou vrstvou a mnohem rychleji byste prochladli. 

Daleko lepší je se sprchovat studenou vodou z rána, poněvadž se tělo probudí a nastartuje do nového dne.

Neotužujte se, když jste nemocní (chřipka nebo rýma). Váš stav by se mohl zhoršit.

A kam se dá otužování posunout dál? Můžete začít jezdit na otužilecké závody, které se konají už od začátku října až do konce března. Je několik variant závodů na výběr. Trasa 100 m, 250 m, 500 m, 750 m a 1000 m. Pořádají se každý víkend. Sčítají se body a nakonec se vyhlásí i zimní otužilecký pohár, ke se vyhlásí jednotlivci a také skupiny.

A nebo na sranda závod, konající se v Praze ve Žlutých Lázních už 3 roky po sobě. Jmenuje se Tučňák challenge. Vaším úkolem je na 30 vteřin skočit do Vltavy, oběhnout 200 metrové kolečko, udělat 10 angličáků a takto 3× po sobě. Veškeré vydělané peníze jdou na dobročinné účely. A nechci se chlubit, ale už 2 roky po sobě jsem výherce. Pojďte to tento rok zkusit s námi a porazit mě! 🙂 

Autor: Vít Šnopl