Když se zeptáte neběžců, proč neběhají, většinou vám povědí, že běhání nesnáší. Nejde jim. Není to pro ně. Malá část z nich vám dokonce přizná, že na to nemá kondičku. Skutečný důvod je však někde úplně jinde… 

Ano, existuje část populace, která nadání na sporty skutečně nemá. Tato část je však velmi zanedbatelná. Ta druhá, mnohem větší, část si jen myslí, že toto nadání nemá a vlastně pro jistotu ani nechce opak zjistit. Přece jen je vlastně jednodušší nic nedělat.

Každý z nás nemusí běhat a nemusí sportovat. Pokud to člověka nebaví, nemá cenu to lámat přes koleno. Nemá cenu se nutit do něčeho, co nemá smysl. Ostatně, když vás vaše práce nebaví, také z ní odejdete.

Tento článek je tedy směřován těm, kteří by běhat vlastně chtěli, jen si myslím, že na to nemají.

Podle mého názoru, když se chce, všechno jde. A to, že vám někdy někdo řekl, že na to nemáte nebo si dokonce sami nevěříte a tvrdíte, že na to nemáte, je jedna velká lež. Pravdou totiž je, že prostě jen nevíte, jak na to.

Proto jsem se rozhodla sepsat i já pár rad, které jsou podle mého názoru nejpodstatnější pro začínající běžce:

Najdi hezké prostředí – nejdříve je dobré zvolit si prostředí, ve kterém se cítíte dobře. Může to být park, les nebo třeba louka za vaším domem.

  • Připrav hlavu – běh není pouze o běhu. Zní to podivně, ale valná většina běžců má před během, ať už tréninkovým či závodním, své rituály. Tyto mohou spočívat od nasazení kompresních podkolenek, přes krátký poslech hudby před během až po vypití oblíbeného předtréninkového drinku. Najděte si takový váš rituál.
  • Zahřej a mobilizuj – mnoho běžců na úvodní fázi tréninků dnes zapomíná a nepovažuje ji za nutnou. Osobně si myslím, že zahřátím a mobilizací můžeme předejít nejen zranění, ale je to i součást rituálu, který tělo potřebuje.
  • Běhej pomalu – budete se divit, ale jedním z největších problémů pomalého běhu je vaše ego. Tělo umí běžet pomalu, ale vašemu egu se nelíbí, že je pomalejší než běžec, který vás před chvíli předběhl. Zapomeňte na to! Začněte velmi pomalu. Vlastně to bude spíš něco mezi chůzí a během. Zpočátku vůbec nezáleží na rychlosti, kterou běžíte. A z toho, že ostatní jsou rychlejší si rozhodně nic nedělejte. Oni také jednou začínali. A že pořád nemůžete? No tak běžte ještě pomaleji!
  • Začni krátce a nepočítej vzdálenost – ne nadarmo se říká, že začátečník neběhá na vzdálenost, ale na délku běhu. Vlastně úplně nejlepší je tu vzdálenost ze začátku ani neměřit. Prostě vyběhněte ven a řekněte si, že poběžíte 5 minut (ano, i 5 minut napoprvé má smysl). Zítra už těch minut bude 10 a za měsíc to bude hodina. Až tehdy má smysl se podívat, kolik jste tedy vlastně naběhali.
  • Odpočívej – stejně tak jak je důležitý trénink, je podstatná i regenerace. Pokud si vaše tělo dostatečně neodpočne, nemá smysl se pouštět do dalšího zatížení. Z nuly na sto to nikdy nejde hned a i zkušení běžci mají tzv. rest day, neboli odpočinkový den bez běhu.
  • Nauč se správnou techniku – mnoho začátečníků skončí běhání poté, co jim vznikne první bolístka (kloubu, svalu, čehokoliv). Často je to však způsobeno právě špatnou technikou. Pokud nemáte (nenajdete) trenéra, který by vám správnou techniku vysvětlil, zkuste zapnout alespoň youtube a nastartovat google. Nesmíte věřit všemu, ale základy tam najdete.
  • Motivuj se – vaše motivace může být jakákoliv! Zlepšit kondičku, zhubnout, uběhnout určitou vzdálenost, dokončit určitý závod nebo se prostě jen cítit lépe. Každý z nás má nějaký cíl! Toho cíle se držet. Nejlépe si ho napište (ať už na ledničku nebo na plochu vašeho počítače či telefonu). A pokaždé, když se vám nebude chtít vyběhnout, běžte si to přečíst!
  • Neporovnávej se – A NEJDŮLEŽITĚJŠÍ pravidlo je neporovnávat se s ostatními. Ostatní běhají jinak dlouho, jiným způsobem… a vůbec proč byste to dělali? Neznáte jejich příběh a nemůžete porovnávat neporovnatelné. Jediné, co můžete porovnávat jsou vaše minulé a současné výsledky. A věřte mi, ten pocit, když zjistíte, že jste vyběhli ten kopec, který se ještě před měsícem zdál nemožný nebo když uběhnete vzdálenost, která vypadala nepřekonatelná i na kole, natož po svých. Ten pocit je k nezaplacení!!!

 

Autor: Katy Pokorná