V současné době je spoustu kanálů na sociálních sítích, kde se běžci můžou navzájem motivovat a inspirovat. Jak co se týče tréninku, výbavy či ve výběru trasy. Ovšem kolikrát se najdou uživatelé typu rejpal, který nechápe, že jste začátečníci nebo že se prostě neženete za stovkami kilometrů měsíčně či za rychlostí blesku. Mnohokrát se stává, že se najde někdo, kdo nechápe, že vás běh baví a chcete s ostatními sdílet jen požitek z tohoto skvělého pohybu. Důležité je si z toho nic nedělat. Povznést se nad všechny negativisty a rejpaly a pořádně se do toho opřít. Níže vám přináším pár typů jak začít a nepřestat:

Zaplať si startovné na závod

  • Za mě určitě nejdůležitější krok. I když patříte do kategorie “já na závod nechci, já běhám jen pro radost”, věřte, že toto je ten největší motivátor a ten pocit v cíli, ten je k nezaplacení! Na první závod určitě nepůjdete s myšlenkou co nejlepšího umístění, ale s myšlenkou, že to musíte zvládnout a vy to taky díky tréninku zvládnete! A nezapomeňte, největším vítězem je ten, kdo vůbec nepotřebuje soupeřit s ostatními.

Začni správně běhat

Najdi si běžeckou skupinu

  • Sdílená radost je dvounásobná radost, sdílená bolest je poloviční bolest. Navíc když už se s někým domluvíš na společném výběhu, tak ti ani lenost nedovolí to nechat až “na zítra”. V současné době je mnoho skupin, například Rozběháme Česko. Tato organizace má po celé ČR soustu skupinek, ke kterým se můžeš přidat.
  • Pokud seš spíš samotář, proběhni se třeba se svým psím parťákem.

Začleň běh jako denní rutinu

  • Když čištění zubů 2x denně děláme automaticky a ani nad tím nepřemýšlíme, proč bychom si nemohli takto zautomatizovat i běh? Co třeba ze začátku aspoň 3x týdně? Pevně si stanovte dny a nejlépe i čas kdy vyběhnete a prostě vyběhněte.

Stanov si cíl

  • Stanovení cílů je jeden z důležitých milníků na vaší cestě k běžecké kondici. Stanov si reálné cíle. Soustřeď se na krátkodobé i dlouhodobé cíle.

Nenech se rozhodit

  • Pokud si začal běhat z jakéhokoli důvodu, nenech se rozladit, že vše nejde podle tvých plánů. Vše má svůj čas a na dobré věci se musí počkat. Hlavně vytrvej! Tvé tělo zvládne téměř cokoliv. Jen tu hlavu musíš přesvědčit.

Odměň se za běh

  • Začali jste běhat kvůli tomu, abyste zhubli, ale ta kokina vypadají tak skvěle? Nebojte se po běhu odměnit nějakou laskominou. Pokud nejste zastánci laskomin, podívejte se třeba na svůj oblíbený seriál – čím delší běh, tím více dílů.

Piš si běžecký deník

  • Budeš tak mít skvělý přehled o tvých naběhaných kilometrech a co víc? Uvidíš ten neskutečný progres

Běhej i pasivně

  • Odpočinek je u jakéhokoliv sportu velice důležitý. Regenerací a správou stravou eliminujete výskyt zranění. Když už budete odpočívat, vezměte si do ruky třeba knížku o běhání nebo se podívej na film o běhání. Je to neskutečná motivace.

Nestyď se!

  • Každý jednou začínal (někdo i víckrát než jednou). Spousta začátečníků má pocit, že když si jdou zaběhat, všichni ho pozorují, ale není tomu tak. Když už potkáte běžce, tak věřte, že nekouká, jakou běžeckou techniku máte, a už vůbec nesleduje vaše běžecké tempo. Zbavte se studu a běh si prostě jen užívejte!

Nebude to vždycky jednoduché, ale bude to stát za to!

Autor: Iva Sobotková